De meest voorkomende schadebeelden voor gemetselde of betonnen toegangs- en verbindingsputten zijn:
- Buisverbinding steekt uit / niet waterdicht / niet professionele uitvoering
- Goot en banketten beschadigd / niet waterdicht
- Klimijzers beschadigd / verroest
- Lekkende putwanden / Afdichtingsring niet waterdicht aangebracht
- Hoogteverschil putkop ten opzicht van het wegdek
Momenteel worden schades aan toegangs- en verbindingsputten door netbeheerders vaak subjectief ingeschat, omdat de beschikbare schadebeschrijvingen niet toereikend genoeg zijn en voorbeeldreferenties ontbreken. In Duitsland wordt als hulp vaak een toestandsreferentiecatalogus [1] (van het Noordrijn-Westfalense ministerie van Milieu en Natuurbescherming, Landbouw en Consumenten) gebruikt. Hierin staan echter maar twee schadebeelden aan toegangs- en verbindingsputten beschreven.
Tegen deze achtergrond is een grondige beoordeling van de toestand van de toegangs- en verbindingsputten in de praktijk vaak beperkt.
IKT-onderzoekers hebben, in het kader van het onderzoeksproject “Abwasserschächte” [2] typische schadebeelden voor toegangs- en verbindingsputten samengevat. Om schades beter vast te stellen en te beoordelen kan er nu gebruikt worden gemaakt van de volgende 46 typische schadebeelden van toegangs- en verbindingsputten die gemaakt zijn van beton en metselwerk.
Integratie met het wegdek
Putkop
Putelementen
Putonderdelen
Literatuur
[1] Ministerium für Umwelt und Naturschutz, Landwirtschaft und Verbraucherschutz des Landes Nordrhein-Westfalen: Kanalzustandsbewertung, Zustandsreferenzkatalog.
[2] Bosseler, B.; Puhl, R.: Abwasserschächte -Überwachung, Prüfung und Sanierung, Teil I: Voruntersuchungen; IKT – Institut für Unterirdische Infrastruktur, Gelsenkirchen; Februar 2006.
Bron: IKT Gelsenkirchen